1672359.jpg

Täällä tuoksuu kamfertilta

...As for myself,

Where first I met the bitter scent is lost.

I, too, often shrived the grey shreds,

Sniff them and think and snff again and try

Once more to think what it is I am remembering.

Always in vain. I cannot like the scent,

Yet I would rather give up others more sweet,

With no meaning, than this bitter one ...

-Edward Thomas: Old Man

Palataampa takaisin sinne Ylämaalle ja luostarin raunioille. Ilmassa tuntuu selvä kamfertin tuoksu, mistähän se tulee? No tietysti tuosta aaprotista, jota ruotsalaiset kutsuvat nimellä åbrodd. Englantilaisilla on kasville useampikin nimi, jotka jollain tavalla kuvastanevat yrtin tehoa ja vaikutuksia: Old Man, Lad's Love tai  Maiden's Ruin.  Aaprotia on vanhastaan käytetty Suomessakin niin tuholaismyrkkynä kuin hajusteena vuodevaatteissa tai virkisteenä, jos uneliaisuus on alkanut liiaksi haitata.