NO IMAGE AT THE MOMENT!

Yykaakoo4 antoikin tällä kertaa  haasteeksi sellaisen kirjainnumeroyhdistelmän, että oksat pois ja männynkävytkin. Niin ne oikeastaan ovat lentäneetkin, sillä ennen muinoin 4H tunnettiin ennen kaikkea maatalouskerhona, jossa saatettiin männynkäpyjäkin kerätä polttoaineeksi. Nykyisin toiminta on paljolti muuttunut, mutta jotain sentään on jäljellä, ne neljä tunnussanaa, jotka järjestön taustalla on: harkinta harjaannus, hyvyys ja  hyvinvointi.

Ja mitä sitten intiaanit kuuluvat 4H:hon. No, minä olin nuoruudessani ahkera 4H:lainen, kerhoon piti päästä pitemmänkin matkan päähän vaikka potkukelkalla polkien, tosin sitten isä joutui hakemaan illan pimetessä niin minut kuin potkukelkankin. 4H-kerhoaikoina minulla oli mm. oma mansikkamaa, josta tuli muutama hupsu mansikka, kasvatinpa vasikkaakin, joka sitten myytiin ja sain myyntirahoista oman osani ja oli minulla yhtenä vuonna kasvimaakin. Se menestyi aika hyvin, punajuuria tuli ihan mukava määrä. Kaikenlaista on tullut koettua tällä saralla.

Elämäni ensimmäisen matkan pois kotikaupungista koin myös 4H:n merkeissä. Tein tällaisen intiaanit-harrastuskirjan ja voitin sillä matkan Helsinkiin. Käytiin mm. Korkeasaaressa ja Linnanmäellä, muistaakseni kasvitieteellisessä puutarhassakin, monenlaista näin ja koin ja muistoihin jäi. Joten 4H on kyllä aikas merkityksellinen asia minulle.